BPM, BPMN

تفاوت BPMN با BPM

یکی از پرسش هایی که به کرات در طی تماس های تلفنی و یا ایمیل های دریافتی مطرح می شود : تفاوت بین BPMN با BPM چیست ؟

پاسخ : در ابتدا باید گفت که هر کدام از این دو مختصر چه کلماتی هستند.

BPMN عبارتی اختصاری برای Business Process Model and Notation است. BPMN در واقع شامل مجموعه ای از نمادها و روش های مدل سازی فرآیندهای کسب و کار است. در نتیجه ما با استفاده از نمادها و مفاهیم BPMN می توانیم فرآیندهای کاری سازمان خود را مدل نماییم.

BPM عبارتی اختصاری برای Business Process Management است : در نتیجه BPM به معنی مدیرت فرآیندهای کسب و کار است. BPM در واقع رویکردی مدیریتی نسبت به فرآیندها دارد و بر روی تکنیک هایی جهت تعریف، اجرا، پایش، بهبود و ایجاد بازخورد بر اساس نتایج اجرای فرآیندها متمرکز می باشد و از این تکنیک ها جهت بهبود شاخص های فرآیندی تعریف شده استفاده می نماید.

با توجه به تعاریف فوق می توان تفاوت اصلی  بین BPMN و BPM را به صورت زیر بیان نمود :

BPMN جهت مدل سازی فرآیندها جهت مدیریت یا شبیه سازی یا به کارگیری در نرم افزارها و … به عنوان یک ابزار فنی به کار می رود ولی BPM یک مفهوم مدیریتی می باشد و می تواند از ابزارهایی مانند BPMN یا BPMS (سیستم های نرم افزاری مدیریت فرآیندهای کسب  و کار) یا تکنیک هایی مانند 6Sigma, QFD، مهندسی ارزش و … برای مدیریت و بهبود فرآیندها استفاده نماید.

1 دیدگاه در “تفاوت BPMN با BPM

  1. کاوه گفت:

    با سپاس بابت مطلب مفیدتون جناب مهندس جلالی، آیا استانداردها و الگو های خاصی برای بی پی ام وجود دارد؟ که بر اساس آن فرآیندها شکل، مقایسه و مدیریت شوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *