BPMN, آموزش BPMN2

مقایسه بین UML و BPMN

UML در مقابل BPMN

BPMN (Business Process Model and Notation) و UML (Unified Modeling Language) هر دو مجموعه ای از نمودارهای استاندارد هستند که برای مدلسازی فرآیندها و سیستم‌ها استفاده می‌شوند. هر دو مجموعه در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. در زیر، برخی از تفاوت‌ها و شباهت‌های BPMN و UML را بررسی می‌کنیم:

  1. زمینه کاربرد: BPMN به عنوان یک استاندارد برای مدلسازی فرآیندهای کسب و کار شناخته شده است. از BPMN برای نمایش و توصیف فرآیندهای کسب و کار و جریان کار استفاده می‌شود. از سوی دیگر، UML به عنوان یک زبان مدلسازی کلی استفاده می‌شود و شامل نمودارها و نمایشگرهای مختلفی مانند نمودارهای کلاس، نمودارهای توالی و نمودارهای فعالیت است.
  2. سطح جزئیات: BPMN برای مدلسازی و توصیف دقیق فرآیندها و جریان کارها ساخته شده است. این نمودارها قادر به نشان دادن ترتیب فعالیت‌ها، شرایط تصمیم‌گیری و جریان کنترل هستند. در مقابل، UML بیشتر برای مدلسازی ساختار و رفتار سیستم‌ها و برنامه‌ها استفاده می‌شود و به طور کلی‌تر است. در نتیجه نمودارهای BPMN جزئیات بیشتری را در مورد فرآیندها بیان میکنند در حالی که با نمودارهای UML جزئیات فنی دقیق و بسیاری را در مورد سیستم های نرم افزاری میتوان نمایش داد.
  3. قابلیت‌های کسب و کار: یکی از ویژگی‌های برجسته BPMN، تمرکز بر قابلیت‌های کسب و کار است. BPMN می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا فرآیندهای خود را تحلیل و بهبود ببخشند. در حالی که UML بیشتر در زمینه تحلیل و طراحی سیستم‌های نرم‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. نمودارها و نمایشگرها: هر دو BPMN و UML شامل نمودارها و نمایشگرهای مختلفی هستند. در حالی که BPMN نمودارهایی مانند نمودارهای فرآیندهای کسب و کار، نمودارهای جریان و نمودارهای تصمیم‌گیری را پشتیبانی می‌کند، UML شامل نمودارهای کلاس، نمودارهای توالی، نمودارهای فعالیت و سایر نمودارهای ساختاری و رفتاری است.

مقایسه بین Activity Diagram و BPMN

در مجموعه ی 13 نوع نمودار مختلفی که در UML وجود دارد، یکی از نمودارها با عنوان Activity Diagram بسیار شبیه به BPMN میباشد. در اینجا مقایسه ای جزئی تر بین Activity Diagram و BPMN نیز خواهیم داشت:

BPMN:

  1. استفاده کاربردی: BPMN به عنوان یک استاندارد برای مدلسازی فرآیندهای کسب و کار استفاده می‌شود. طراحی BPMN بر اساس مفاهیم کسب و کار و جریان کار است و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای خود را تحلیل و بهبود ببخشند.
  2. اجزای گرافیکی: BPMN شامل گرافیک‌هایی است که برای نشان دادن فعالیت‌ها، تصمیم‌ها، حوزه‌ها، جریان کنترل، گردهمایی‌ها و سایر المان‌های مرتبط با فرآیندها استفاده می‌شوند. این گرافیک‌ها عبارتند از مستطیل‌ها، دایره‌ها، فلش‌ها و نمادهای دیگر.
  3. سطح جزئیات: BPMN قابلیت نشان دادن جزئیات دقیق فرآیندها و جریان کارها را دارد. از این رو، می‌تواند به طور دقیق ترتیب فعالیت‌ها، شرایط تصمیم‌گیری و جریان کنترل را نمایش دهد. به طور مثال برای کارهای تکراری، کارهای جبرانی نماد خاص در نظر گرفته شده است. برای انواع رویدادهای زمانی، برگشت کار، سیگنال، دریافت و ارسال پیام و … نماد منحصر به فرد و گویا در نظر گرفته شده است.

Activity Diagram:

  1. استفاده کاربردی: Activity Diagram نیز برای نمایش جریان کارها و فرآیندها استفاده می‌شود، اما عموماً در زمینه توسعه نرم‌افزار و طراحی سیستم‌های اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. اجزای گرافیکی: Activity Diagram شامل المان‌هایی مانند فعالیت‌ها، تصمیم‌گیری‌ها، ترتیب عملیات، گردهمایی‌ها و یال‌های جریان است. از سمبل‌هایی مانند مستطیل‌ها، دایره‌ها، فلش‌ها و نمادهای دیگر برای نمایش این المان‌ها استفاده می‌شود.
  3. سطح جزئیات: Activity Diagram نمی‌تواند جزئیات دقیق فرآیندها را نشان دهد و بیشتر بر روی نمایش جریان کار و ترتیب فعالیت‌ها تمرکز دارد. در صورت نیاز به جزئیات بیشتر، باید به نمودارهای دیگری مانند Sequence Diagram در UML رجوع کرد.

نتیجه گیری

در نهایت میتوان گفت BPMN و UML دو استاندارد مدلسازی هستند که در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شوند. BPMN بیشتر برای مدلسازی فرآیندهای کسب و کار و UML برای مدلسازی ساختار و رفتار سیستم‌ها و برنامه‌ها استفاده می‌شود. هر دو استاندارد قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند و می‌توانند در موارد متفاوتی مورد استفاده قرار گیرند. هر دوی این استانداردها توسط www.omg.org نگهداشت و منتشر میشوند. اگر شما یک تحلیل گر نرم افزار هستید، باید UML را یاد بگیرید. اگر شما یک مهندس صنایع یا مدیر هستید و یا یک تحلیلگر نرم افزار هستید که میخواهید با ذینفعان کسب و کار خود بتوانید تعامل اثربخش تری داشته باشد، آن وقت باید BPMN را یاد بگیرید.

1 دیدگاه در “مقایسه بین UML و BPMN

  1. BPMNir گفت:

    به نظر شما چرا سه نوع نموداری که در BPMN وجود دارد به عنوان چند عضو از نمودارهای UML در این مجموعه قرار نمی گیرند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *