BPMS مخفف عبارت Business Process Management System است. یک سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMS) یک نرم‌افزار است که طراحی، اجرا، مانیتورینگ و بهینه‌سازی فرآیندهای سازمانی را ممکن می‌سازد. BPMS همچنین قابلیت اتصال به سیستم‌های دیگر را دارد تا بتواند تعامل و همکاری بین بخش‌های مختلف سازمان را بهبود بخشد.

اجزای اصلی یک BPMS عبارتند از:

  1. محیط طراحی (Design Environment): این بخش به کاربران امکان می‌دهد فرآیندهای سازمانی را طراحی و تعریف کنند. از جمله ابزارهایی که در این بخش استفاده می‌شوند، می‌توان به نمودارسازی فرآیند، تعریف قوانین و قواعد کسب و کار و مدلسازی فرآیند اشاره کرد. مدلسازهای فرآیند که در این قسمت قرار میگیرند معمولا از استاندارد مدلسازی فرآیند BPMN پشتیبانی می کنند. 
  1. موتور اجرا (Execution Engine): این بخش مسئول اجرای فرآیندها و مدیریت جریان کار است. آن پروسه‌های سازمانی را بر اساس قوانین و تنظیمات تعیین شده اجرا می‌کند و بر روند جریان کار نظارت می‌کند.

  2. مانیتورینگ و گزارشگیری (Monitoring and Reporting): این قسمت اطلاعات مربوط به فرآیندها را جمع‌آوری، ذخیره و نمایش می‌دهد. این امکان را به کاربران می‌دهد تا عملکرد فرآیندها را مانیتورینگ کنند و گزارش‌های تحلیلی در مورد عملکرد و عملکرد سازمانی بدست آورند.

  3. اداره‌کردن تغییرات (Change Management): این بخش به کاربران امکان می‌دهد تغییرات و بهبودهای لازم در فرآیندهای سازمانی را اعمال کنند. می‌توان تغییرات را در طراحی فرآیند، قوانین کسب و کار و تنظیمات اجرا اعمال کرد.

به عنوان یک سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار، BPMS دارای کاربردهای متنوعی است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • طراحی و مدلسازی فرآیندهای سازمانی
  • اجرا و مانیتورینگ فرآیندها
  • اتوماسیون و بهینه‌سازی فرآیندهای کسب و کار
  • همکاری و تعامل بین بخش‌ها و کارکنان
  • ایجاد گزارشات و تحلیل‌های عملکرد سازمانی
  • مدیریت تغییرات و بهبود فرآیندها
  • اتصال به سیستم‌های دیگر و تبادل اطلاعات
  • امنیت و کنترل دسترسی به فرآیندها و اطلاعات سازمانی

مزایای استفاده از BPMS شامل بهبود کارایی، کاهش خطاها، افزایش شفافیت و هماهنگی، افزایش قابلیت تغییر و انعطاف‌پذیری و بهبود کیفیت و عملکرد سازمانی است.

لیست راهکارهای بین المللی

BPMS های بین المللی تجاری و متن باز

گارتنر یکی از سایت های معتبر بین المللی است که هر ساله به بررسی و رده بندی راهکارهای BPMS در جهان می پردازد. در بین لیست راهکارهایی که گارتنر بررسی میکند هنوز هیچ کدام از راهکارهای ایرانی حضور ندارند. برای دسترسی به آخرین لیست راهکارهای BPMS و رنکینگ آنها به همراه آخرین گزارش گارتنر در این خصوص به لینک زیر مراجعه کنید: گزارش و رنکینگ گارتنر برای BPMS ها

لیست راهکارهای داخلی

BPMS های ایرنی

در اینجا سعی داریم لیستی از شرکت ها و راهکارهای BPMS آنها در ایران ارائه کنیم. این شرکت ها به چند دسته تقسیم می شوند :

۱. (نماینده) شرکت هایی که نماینده راهکارهای بین المللی هستند

۲. (بومی سازی) شرکت هایی که با استفاده از راهکارهای بین المللی و در بعضی موارد راهکارهای متن باز، راهکارهای بومی را ایجاد نموده اند

3. (داخلی) شرکت هایی که با استفاده از دانش فنی و توان داخلی خود اقدام به ایجاد BPMS نموده اند

در صورتیکه شما شخصی حقیقی یا حقوقی هستید که ارائه دهنده راهکارهای مدیریت فرآیند یا مدیریت گردش کار هستید با ما تماس بگیرید تا در لیست www.BPMN.ir لحاظ شوید. شرکت ها و راهکارهای آنها به ترتیب عنوان شرکت لیست شده اند. در اینجا به بررسی مزایا، معایب و مشخصات فنی این راهکارها نمی پردازیم و این اطلاعات تنها بر اساس اطلاعات بازار، جستجوی گوگل و یا اعلام شرکت ها تهیه شده است. لذا لیست زیر در دست تکمیل است.

راهکارها و شرکت های ایرانی :

آرمان دنیای فنآوری اطلاعات تتیس ww.tetis.ir

آیکن www.ICAN.ir

ایران راینه www.iranrayaneh.com

باسا www.basa.ir

برسا نوین رای www.barsasoft.com

بهسا www.behsaa.com

پاسارگاد www.mnp.co.ir

پارسه رایانه www.parsehcomputer.com

پرنیان پردازش پارس www.parnianportal.com

پگاه آفتاب www.pegaheaftab.com

تاران taraan.com

تذرو افزار www.tazarv.com

دانش رایان آروین www.daneshrayan.ir

دپنا www.depna.com

راهبران فنآوری پاسارگاد www.irandnn.ir

رایورز www.rayvarz.com

روزنه www.rozaneco.com

رونین www.ronin-soft.com

ژابیز پرداز www.jabizparda.com

سورن سیستم شریف www.ecportal.ir

شبکه فردا www.netrise.ir

شماران سیستم www.shomaran.com

فرابرد شبکه www.farabord.com

فرا تحلیلگران ورجاوند www.varjavandco.com

فراگستر www.faragostar.net

کوثر سامانه پرداز www.kits.ir

مای دیتا www.mydata-co.com

مدار گسترش فنآوری اطلاعات www.itorbit.net