APQC Process Classification Framework (PCF) - Cross-Industry

مبنای این ترجمه آخرین نسخه در سال 2024 است که در آدرس زیر در دسترس است:
https://www.apqc.org/resource-library/resource-listing/apqc-process-classification-framework-pcf-cross-industry-excel-11

APQC برای بعضی از صنایع به صورت ویژه نسخه اختصاصی شده ای از PCF منتشر کرده است. به صورت مثال برای صنایع بالادستی نفت، پائین دستی نفت، Utilities، آموزش و ... . نسخه های اختصاصی صنایع در سایت APQC در دسترس است: 
https://www.apqc.org/process-frameworks/industry-specific-process-frameworks

چارچوب طبقه‌بندی فرآیند (Process Classification Framework PCF) که توسط سازمان APQC ارائه شده است، یک طبقه‌بندی از فرآیندهای کسب‌وکار است که به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا عملکرد خود را به‌صورت عینی پیگیری کرده و با سازمان‌های دیگر از هر صنعتی مقایسه کنند. 

چارچوب PCF در اوایل دهه ۱۹۹۰ توسط APQC و گروهی از اعضا از صنایع و کشورهای مختلف جهان توسعه یافت. این چارچوب در ابتدا به‌عنوان ابزاری برای کمک به پروژه‌های بهبود عملکرد طراحی شده بود، اما به مرور به یک طبقه‌بندی گسترده تبدیل شد. سازمان‌ها می‌توانند از اصطلاحات مشترک PCF برای نام‌گذاری، سازمان‌دهی و نقشه‌برداری از فرآیندهای خود استفاده کنند. همچنین، این چارچوب به‌عنوان ابزاری برای توضیح کسب‌وکار به‌صورت فرآیندهای افقی به جای وظایف عمودی مفید است.

PCF به‌عنوان چارچوب و استاندارد جهانی طراحی شده است تا برای استفاده در هر سازمانی به‌صورت سفارشی‌سازی‌شده مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، PCF همه فرآیندها را در یک سازمان خاص فهرست نمی‌کند و هر فرآیندی که در چارچوب آمده است، در تمام سازمان‌ها وجود ندارد. PCF همچنین به‌عنوان مبنای بنچ‌مارکینگ استانداردهای باز APQC استفاده می‌شود، که در آن سازمان‌ها می‌توانند عملکرد خود را با عملکرد سایر سازمان‌ها مقایسه کنند.

دسته بندی کلان فرایندها

PCF فرایندهای سازمان را در قالب 13 دسته، تقسیم میکند که این 13 دسته فرایند در قالب نمودار زیر به "فرایندهای عملیاتی" و "خدمات پشتیبانی و مدیریت" تقسیم بندی میشوند.

ساختار شکست فرایندها در PCF

چارچوب فرایندی PCF، دارای 5 سطح میباشد: دسته، گروه فرایند، فرایند، فعالیت و کار

LEVEL 1 - CATEGORY سطح یک: دسته بندی

نشان‌دهنده بالاترین سطح فرآیند در سازمان در دسته‌بندی‌های عمومی مانند مدیریت خدمات مشتری، زنجیره تأمین، امور مالی و سرمایه انسانی است.

LEVEL 2 - PROCESS GROUP سطح دو: گروه فرایند

گروهی از فرآیندها که بخشی از اجرای یک دسته‌بندی هستند. مثال‌ها شامل انجام تعمیرات پس از فروش، تأمین، حساب‌های پرداختنی، استخدام/منابع انسانی و توسعه استراتژی فروش می‌شود.

LEVEL 3 - PROCESS سطح سه: فرایند

یک فرآیند مجزا علاوه بر عناصر اصلی مورد نیاز برای انجام فرآیند، می‌تواند شامل انواع حالت های مختلف و دوباره کاری نیز باشد. به طور مثال صدور صورتحساب مشتری و توسعه و مدیریت امنیت فناوری اطلاعات، حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها.

LEVEL 4 - ACTIVITY سطح چهار: فعالیت

یک گام کلیدی که برای اجرای یک فرآیند انجام می‌شود. مثال‌ها شامل نگهداری نمودار حساب‌ها و توسعه ساختار و برنامه حقوق و دستمزد است.

LEVEL 5 - TASK سطح پنج: کار

یک عنصر کاری که برای اجرای یک فعالیت انجام می‌شود. به طور کلی از فعالیت جزئی‌تر است و ممکن است در صنایع مختلف به شدت متفاوت باشد. مثال‌ها شامل ایجاد مطالعه کسب‌وکار و تأمین منابع مالی و طراحی رویکردهای شناسایی و پاداش است.

10002 - 1.0 - توسعه چشم انداز و استراتژی

10002 - 1.0 - Develop Vision and Strategy

10003 - 2.0 - توسعه و مدیریت محصولات و خدمات

10003 - 2.0 - Develop and Manage Products and Services

10004 - 3.0 - بازاریابی و فروش محصولات و خدمات

 10004 - 3.0 - Market and Sell Products and Services

10025 - 5.0 - ارائه خدمات

20025 - 5.0 - Deliver Services

20085 - 6.0 - مدیریت خدمات مشتری

20085 - 6.0 - Manage Customer Service

10007 - 7.0 - توسعه و مدیریت منابع انسانی

10007 - 7.0 - Develop and Manage Human Capital

20607 - 8.0 - مدیریت فناوری اطلاعات (IT)

20607 - 8.0 - Manage Information Technology (IT)

17058 - 9.0 - مدیریت منابع مالی

17058 - 9.0 - Manage Financial Resources

19207 - 10.0 - کسب، ساخت و مدیریت دارایی ها

19207 - 10.0 - Acquire, Construct, and Manage Assets

16437 - 11.0 - مدیریت ریسک سازمانی، انطباق، اصلاح و تاب‌آوری

16437 - 11.0 - Manage Enterprise Risk, Compliance, Remediation, and Resiliency

10012 - 12.0 - مدیریت روابط خارجی

10012 - 12.0 - Manage External Relationships

10013 - 13.0 - توسعه و مدیریت قابلیت های کسب و کار

10013 - 13.0 - Develop and Manage Business Capabilities

از خوانندگان محترم تقاضا داریم با ما همراه باشند و در توسعه دانش مدیریت فرایندها کمک کنند: نظر و اصلاحات خود را در ترجمه با ما به اشتراک بگذارید. در صورتیکه منابع معتبری دارید که میتواند به شرح مفاهیم فرایندهای ذکر شده در APQC کمک کند، با ما به اشتراک بگذارید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *